Maria van Oosterhout

Drs. Maria van Oosterhout

Geen worst voor je borst!”

Maar wat dan wel?

Peulvruchten met shiitake

Peulvruchten zoals linzen bevatten veel plantaardige eiwitten, vezels, B-vitaminen en mineralen als ijzer, zink en magnesium. Voor het opnemen van ijzer uit linzen is het nodig om dit te combineren met vitamine C.

Shiitake heeft kankerwerende eigenschappen door de stof lentinaan die het immuunsysteem ondersteunt.

Ingrediënten:

    • 300 gr Du Puy linzen (hebben een lekkere bite)
    • 1 gesnipperde ui (natuurlijk antibioticum)
    • Een teentje knoflook uitgeperst (voor het immuunsysteem)
    • Een winterpeen in blokjes gesneden (caroteen verlaagt de kans op kanker)
    • Eventueel een gesneden preitje erbij (bomvol vitamine C en K)
    • Twee stengels bleekselderij in stukjes gesneden (vocht afdrijvend)
    • 250 gram shiitake (kanker remmend)
    • Verse tijm (bron van anti-oxidanten en bacteriedodend)
    • Keltisch zout naar smaak (mineraalrijk en ongeraffineerd)
    • Peper
    • Olijfolie (de milde voor het roerbakken)
    • Beetje roomboter

Bereiden

Fruit de ui en de knoflook in de olijfolie even aan en voeg de gesneden groenten toe. Voeg vervolgens de linzen toe met kokend water en wat zout om ze gaar te laten worden (duurt ongeveer half uurtje). Bak in een koekenpan de shiitake bruin met wat olijfolie en daarbij wat roomboter. Als het linzenpotje gaar is voeg je de shiitake toe. Voeg naar smaak peper en de verse tijm toe.

————————————————————————————————————-

Hoe houd ik mijn borsten gezond? Kan ik met voeding voorkomen dat ik borstkanker krijg?

Vaak krijg ik op mijn praktijk de vraag of ziekten als kanker te voorkomen is door goede voeding en zo ja wat moet er dan wel/niet gegeten worden. Zo simpel is het echter niet, want een voedingsadvies is voor mij nooit algemeen, maar persoonlijk; er is niet één advies wat voor iedereen geldt. Kanker ontstaat vaak niet door één oorzaak, maar door een combinatie van factoren, waarbij voeding zeker een rol speelt, maar ook erfelijke factoren, milieufactoren, vitaliteit en verteringskracht (dat wat niet goed verteert kan een toxische werking hebben in het lichaam) en persoonlijke eigenschappen van iemand, dus hoe sta je in het leven en ga je om met stress? Maar met voeding kun je wel degelijk invloed hebben op je borstgezondheid. Helaas is het zo dat vrouwen pas in mijn praktijk komen, wanneer de diagnose borstkanker al gesteld is en ze bijvoorbeeld chemotherapie krijgen. Een vaak gestelde vraag is dan wat ze zelf kunnen doen om weer vitaal te worden en te voorkomen dat ze de kanker terug krijgen. De chemo heeft hun immuunsysteem danig verzwakt en vaak blijven complicaties zoals darmklachten en vermoeidheid niet uit. Goede voeding alleen heeft dan niet veel zin, als het niet goed wordt opgenomen. Ook de darmen, de basis van een goed werkend immuunsysteem, neem ik dan mee in mijn aanpak.

Kanker wordt veroorzaakt doordat vrije radicalen ongestoord hun gang kunnen gaan, wanneer het immuunsysteem verzwakt is. Dit immuunsysteem kan ook zonder chemotherapie verzwakken door een ongezonde leefstijl (roken, drinken, veel vlees eten, onvoldoende beweging) of door straling in de omgeving. Bij een verzwakte weerstand wordt je sneller ziek, wat kan beginnen met een verkoudheid en bij verdere verwaarlozing kan ontaarden in ziekten als kanker.

Ziekte verloopt namelijk in verschillende fasen, waarbij het lichaam in eerste instantie probeert de ziekte eruit te werken. Lukt dit niet dan reageert het lichaam met ontstekingen die, wanneer ze veronachtzaamd of chronisch worden, over kunnen gaan in andere fasen en uiteindelijk kunnen degeneren in kanker. Een goed gevoed lichaam is vitaler en minder bevattelijk voor ontstekingen en ziekten. Goede voeding werkt vitaliserend en ontstekingsremmend. Voeding die basisch is (kanker gedijt in een zuur milieu) en veel anti-oxidanten bevat (deze bestrijden de vrije radicalen), heeft deze kwaliteit. En dan komen we dus op de veelbesproken hoog nodige porties (biologische) groenten (m.n. waterkers en broccoli zitten vol met anti-oxidanten) en (zacht rood of paars) fruit en geloof me, dat moet echt meer zijn dan de 200 gram per dag, zoals voorgeschreven door het Voedingscentrum! Drink daarbij groene thee, knabbel op wat ongezouten noten en gebruik ontstekingsremmende omega 3-vetzuren in de vorm van lijnzaadolie of een stukje vette vis en je doet je borsten al een groot plezier. Verse kruiden helpen je om de voeding goed te verteren, want onthoud: je kunt nog zo gezond eten, uiteindelijk bepaalt je vertering de uitwerking van je gezonde hap! Een boterham genuttigd in de file achter het stuur verteert echt anders dan een rustig hapje thuis aan tafel.

Dus wacht niet tot het te laat is en je van verder moet komen, maar zorg preventief voor gezonde borsten en behoed jezelf voor kanker. Hoge bloedspiegels van foliumzuur en vitamine B6 verminderen de kans op borstkanker. Ook vitamine D3 heeft een beschermend effect blijkt uit epidemiologisch onderzoek.

Samengevat: Eet bij elke maaltijd iets van groenten (40% van je voeding mag bestaan uit groenten voor een goed zuur-basen-evenwicht) eventueel in de vorm van een groentesapje of een stukje avocado op je brood (over brood is het laatste woord nog niet gezegd!) met kiemen (microgroenten hebben een kankerwerende werking). Pak tussendoor wat vers fruit of een handje noten. Pak wat vaker vis of een groenteomelet met shiitake en eet minder vlees (kies in dat geval voor gevogelte of wild), eet rauwkost (de enzymen daarin helpen de vertering), gebruik bij bereiding de vetten op een goede manier (dus geen vis braden in olijfolie!) en gebruik zuivel met mate (liefst de zure melkproducten). Breng alles op smaak met verse onbespoten kruiden en specerijen en het water loopt in je mond.

En je zult zien, ze komen stralend voor de dag!

 

Drs. Maria van Oosterhout Voedingstherapeut en psycholoog www.aurum-puur-eten.nl