Hanneke Heij

Hanneke Heij

Gespierde borsten

Wist je dat borstspieren ervoor kunnen zorgen dat je tintelingen in je vingers voelt of pijn in je schouder hebt?

 

Borsten bestaan niet alleen uit vetweefsel. Er liggen ook spieren, ribben, tussenribspiertjes, lymfe en fascia om maar wat structuren te noemen. Graag wil ik wat vertellen over spieren en fascia. Omdat het gewoonweg fascinerend is wat daar allemaal onderhuids gebeurd bij je borsten. Want onder de huid liggen verschillende spieren en fascia die voor klachten kunnen zorgen die je niet zou verwachten (maar waar je wel zelf wat aan kan doen).

 

Spieren kunnen overbelast worden waardoor verkrampingen in de spier ontstaan. Hierdoor kunnen zich zogeheten triggerpoints in de spier vormen. Deze myofasciale triggerpoints kunnen spieren eerst stijf en stram maken en later pijn veroorzaken. En vaak straalt deze pijn dan uit naar een andere plek. Zo kunnen de borstspieren bijvoorbeeld een sensatie geven naar de borst, de schouder, de arm en de vingers. Dus als je je borsten masseert en de spieren onder en rondom je borst voelen gespannen aan, dan kun je deze zacht masseren. Als je dan een gevoelige plek tegenkomt die bijvoorbeeld een uitstraling geeft naar je vingers als je erop drukt, dan kun je die plek zacht en langzaam losmaken. Masseer kort, zacht, rustig en pijnloos. Daarna kun je even lekker rekken en strekken door je armen achter je rug uit te strekken. Dit helpt de spier ontspannen. Herhaal dit patroon 3 of 4 keer per dag en je zult merken dat het weefsel zachter wordt en je voelt je waarschijnlijk meer ontspannen.

 

Er zijn zelfs diagnoses als longaandoeningen en hartproblemen die terug te voeren zijn op deze triggerpoints. Uiteraard moet je bij vermoeden van een hartprobleem eerst naar de arts. Maar als die niets kan vinden is een triggerpoint onderzoek zeker op zijn plaats. Hetzelfde geldt voor diagnoses als een golvers-elleboog, carpaal tunnel syndroom (CTS) en thoracic outlet syndroom(TOS). Maar al te vaak blijken triggerpoints betrokken te zijn bij deze klachten.

 

En geloof me borstspieren zijn in onze maatschappij zwaar overbelast. Ze zijn altijd aan het werk. Denk maar aan autorijden, fietsen, computeren, schrijven, sporten, een voorovergebogen houding en zelfs bij wandelen. Ze zijn de hele dag actief.

Wie had er gedacht dat onder die mooie borsten er zo hard gewerkt wordt!

 

De fascia is simpel gezegd een vliesje dat om iedere cel, spier, bot, orgaan en zenuw zit en alles met elkaar verbindt. Een soort schokdemper dus. Uit onderzoek blijkt dat deze fascia met 7,5 liter waterachtige substantie dagelijks onze cellen schoonspoelt en het vocht naar de lymfe afvoert (Lesondak. D. 2018). Een gezonde fascia zorgt voor souplesse & bewegelijkheid.

 

Het leuke nieuws is dat fascia heel goed reageert op touwtje springen, trampolinespringen en rekken & strekken. Een leuke manier dus om je fascia gezond te houden.

 

Het is mijn missie, om samen met een team van ervaren docenten, kennis over Triggerpoint therapie, Fascia Release en ingrijpende psychosociale factoren, over te dragen aan professionals.

 

Hanneke Heij (B Health); ik heb zelf 7 jaar chronische pijn gehad. “Het was overleven in plaats van leven”. Ondanks alle therapieën, artsen, onderzoeken en zelfhulpboeken kwam ik geen stap verder.

In 2005 volgde ik mijn eerste triggerpointtraining en een jaar later was ik voor 70% van mijn klachten af. Nog een jaar was ik van de resterende 30% verlost. 

Dit maakt me, nog steeds, zielsgelukkig en tegelijk woedend. Waarom wist niemand dit?!

Inmiddels zijn we 12 jaar verder en werk ik als psychomotorisch- en triggerpoint therapeut en heb ik een ruime praktijkervaring in het behandelen van (chronische) klachten. Daarnaast is studeren, kennis- en persoonlijke ontwikkeling erg belangrijk voor me. Het heeft zich ontwikkeld tot een ‘uit de hand gelopen hobby’.

Verder geef ik les en leiding aan de Opleiding Triggerpointcoach, schrijf e-books en spreek ik als gastdocent.