Amber Albarda

Amber Albarda

Ieder jaar in oktober vraag ik me weer af wie verzonnen heeft dat er in deze maand uitgebreid aandacht en energie aan borstkanker wordt geschonken. Goed dat het niet onder tafel wordt geschoven uiteraard, maar ik vond het altijd ietwat vreemd dat de aandacht naar de aandoening in plaats van preventie en oorzaak gaat. Is dat niet vele malen belangrijker?

Hulde aan het initiatief Borstgezondheidsmaand!! We poetsen dagelijks onze tanden, verzorgen onze huid en zorgen dat we (vaker wel dan niet) gezond eten. Wat gaan we dus voor onze ‘dames’ doen? Precies dat. Goed voor je lijf en interne huishouding zorgen, want een beetje bewuster eten, drinken en verzorgen kan een groot verschil maken in het risico op borst-ongezondheid. Hier enkele tips:
 
  • Eet je DNA gezond

Wist je dat je jouw DNA gezond kunt eten? Risico op bepaalde ziektes ligt deels vast in je DNA, maar jouw levensstijl en je voeding kan bepalen in hoeverre deze ‘slechte’ genen een rol mogen spelen. Blijven ze stevig ingepakt (gemethyleerd), dan kunnen zij je geen kwaad doen. Maar je lijf kan dit uitsluitend doen als er genoeg van de belangrijke vitamines A, B6, B12 en foliumzuur en hulpstoffen selenium, zink, magnesium en choline in je lijf aanwezig zijn.
Gezond eten dus, maar niet teveel stressen, want stress vreet voedingsstoffen weg. En die had je nu juist zo hard nodig…!
 
  • Zorg voor soepele afbraak van je oestrogeen

Je lever breekt oestrogeen af in een aantal stappen. De tussentijdse afbraakstoffen die hierbij ontstaan zijn vormen van oestrogeen die je DNA kunnen beschadigen. Het afbraakproces moet daarom zo snel en precies mogelijk gebeuren. Gebrek aan (belangrijke) voedingsstoffen zorgt ervoor dat de afbraakstoffen in je lijf ophopen, met oestrogeendominantie en een verhoogd risico op borstkanker tot gevolg.
Vooral kruisbloemige helpen goed tegen oestrogeendominantie. Denk aan broccoli, bloemkool en andere koolsoorten. Alle groenten uit deze familie bevatten Diindolylmethaan, kortweg DIM genoemd, een stof die de hormoonbalans en het gedrag van cellen in het lichaam reguleert. DIM helpt het lichaam oestrogeen te verteren en af te breken, zodat een gebalanceerde hormoonspiegel ontstaat.
 
  • Eet en drink plastic vrij, ook wanneer er BPA-vrij op staat

We komen in deze samenleving steeds meer in aanraking met hormoonverstorende stoffen zoals plastic. Aarggh! Amerikaans onderzoek vond de hormoonverstorende stof BPA, die het risico op borst- en prostaatkanker verhoogt, terug in de urine van maar liefst 93% van kinderen en volwassenen ouder dan 6.  Logisch dat we massaal gaan voor alles waar BPA-vrij op staat, maar helaas lijken 6 veelgebruikte BPA vervangers niet minder hormoonverstorend te zijn dan BPA zelf.  
En dan hebben we het nog eens niet gehad over BPS en andere bisphenol varianten… Drink uit glas (glazen flessen) en verpak voeding zoals (kinder)lunches in leuke metalen trommeltjes in plaats van plastic.