Albert Sonnevelt

Albert Sonnevelt

De invloed van positief denken op je (borst)gezondheid en tips


Loopt je leven op rolletjes? Dan is positief zijn niet zo moeilijk. Je bent blij, geniet, voelt je sterk en ervaart welbevinden. Maar, hoe blijf je optimistisch als je bijvoorbeeld ernstig ziek wordt? Een ongeluk krijgt of dierbare verliest? Over hoe een positieve kijk in moeilijke tijden je kracht geeft en enkele tips.

Positief denken is positief leven

Heb je een positieve mindset? Dan zie je het glas halfvol. Je focust je namelijk op positieve emoties als vreugde, plezier, voldoening, hoop, tevredenheid, dankbaarheid, genegenheid en liefde. En dat voelt goed. Je bent blijer, meer tevreden, voelt je vitaler en gelukkiger. Het aantrekkelijke ervan is dat je je leven plezieriger én lichter maakt. Bovendien geeft positief denken je kracht én helpt je vooruit.

Positief zijn: schaduwkanten verdwijnen niet

Positief in het leven staan wil overigens niet zeggen dat je geen pijn, verdriet, boosheid, spijt en dergelijke kent. Kleine én soms ook grote tegenslagen, teleurstellingen en moeilijkheden maken immers onderdeel uit van het leven. Alleen draagt een optimistische levensinstelling ertoe bij dat je je niet laat meevoeren door de maalstroom aan negatieve gedachten en gevoelens. Want, dankzij je positieve kijk zie je zelfs lichtpuntjes in het donker. Daardoor maakt positief zijn je veerkrachtiger en kun je beter relativeren.

De effecten van positief denken op je (borst)gezondheid

De afgelopen decennia zijn er flink wat publicaties verschenen over de invloed van positief denken op je gezondheid. En wat blijkt? Een positieve levensinsteek heeft een gunstige invloed op zowel je psyche als je lijf.  

Zo zorgt het ervoor dat je stressbestendiger bent. Je hersencellen maken dan endorfines aan. Deze hormoonstofjes verdrijven stress en geven je een goed gevoel. Daarnaast werkt het hormoon eveneens als een natuurlijke pijnstiller voor je lichaam.

Maar, optimistisch zijn doet meer voor je gezondheid. Doordat het je stress bestrijdt, versterkt het ook je immuunsysteem. Daardoor hebben infecties als verkoudheden minder kans en/of herstel je sneller.

Sta je positief in het leven? Is je hoofd zeg maar gevuld met positieve gedachten? Dan hebben ook depressies minder kans. Omdat je je aandacht richt op de goede en fijne dingen in je leven. Gevolg? Je positieve ervaringen en emoties worden versterkt. Want, ‘energy flows where the attention goes’. Het resultaat? Je krijgt meer energie en ervaart meer levenslust.

Verder tonen studies aan dat positiviteit eveneens samenhangt met minder hart- en vaatziekten en een langere levensduur.

Tips om positiever in het leven staat

Dankbaar zijn

Neem elke avond even 10 minuten de tijd en schrijf 3 dingen op waar je die dag dankbaar voor bent. Dus wat gaat er goed in je leven? Doe je dat enkele weken? Dan gaan positieve zaken je meer en meer opvallen en dat voelt fijn.

Lach meer

Tover vaker een glimlach op je mond. Volgens onderzoek maak je dan hormonen aan die je positief stemmen. Bekijk komische filmpjes online, kijk een comedy, bezoek een cabaretshow, lees een humoristisch boek enzovoort.

Zoek afleiding

Heb je last van negatieve gedachten? Ga dan niet de hele dag zitten niksen. Dat maakt het doorgaans erger. Kom in actie en zoek afleiding. Bak een taart, maak een legpuzzel, bel een vriend(in) of iets dergelijks. Je verplaatst dan je aandacht en daardoor voel je je stukken beter.

Ga bewegen

Wil je je negatieve gedachten stilzetten en je positiever voelen? Ga dan een flink stuk wandelen, fietsen, rennen, dansen et cetera. Want, in beweging zijn verstomt je gedachtestroom. Bijkomend voordeel is dat je endorfines aanmaakt. Die stofjes verminderen spanningen en geven je een positief gevoel.

Leef in het nu

Tel je zegeningen en geniet van alles wat er nu is. Van de zon die schijnt, het dak boven je hoofd en je eten tot de fluitende vogels, je kleinkind en de knipoog van een onbekende. Denk niet aan wat er (eer)gisteren fout ging. Dat is geweest. Loop ook niet op zaken vooruit. Je weet niet wat de toekomst brengt. Kortom, leef in het nu. Overweeg eventueel mindfulness. Je ziet het leven dan zoals het is.

Help een ander

Doe je iets voor een ander? Bijvoorbeeld vrijwilligerswerk? Bloed doneren? Iemand voor laten gaan bij de kassa. Het loont de moeite. Want, je maakt niet alleen een ander blij, maar als doener krijg je ook een goed gevoel. De redenen? Je maakt meer oxytocine en serotonine aan. Hierdoor krijgt je meer energie, ervaar je meer plezier en verminder je pijntjes en kwaaltjes.

Positief denken? Doe het stap voor stap

Tot slot: positief in het leven staan, is geen knop die je omzet. Probeer geleidelijk aan je denken en doen te veranderen. Richt je daarbij op de mooie, fijne, prettige en aangename dingen in je leven. Op een bepaald moment gaan je gedachten en gevoelens daarin mee. En juist die kleine succesjes dragen bij aan gaandeweg positiever in het leven staan.

Wil je meer informatie over een gezonde leefstijl en vitaal leven? Je leest er alles over in onze artikelen.